sov - 28.06.2006 02:42:37
Karma: 5
Bytte av ventiltettninger.
Jeg skiftet på min i går, og regner med det er noen som har lyst til å se litt bilder osv.
Tok det med det samme jeg var av med toppen for å fikse dette:
Av med toppen:
Tatt av første kammen:
Til å presse sammen ventilfjærene brukte jeg denne:
Slik brukes den:
Når du har presset fjærpakken nok sammen må du få ut disse koniske låsene som sitter rundt toppen på ventilen:
Du løsner dem lett med ett lite skrujern.
De vil da ligge som to halvmåner...
Det er trangt, så jeg brukte ett skrujern med en magnet, å løftet dem opp.
Slik ser de ut:
Da låsen var ute løsnet jeg klemmen og tok ut fjærpakken:
Da var det bare å ta ut ventilen...
Da var det bare å få ut den gamle ventiltettningen. Her sitter den:
Jeg vrikket den ut med en tang. Kan sitte litt.
Her er den ute. Kun fjærskålen.
Ny og gammel pakning:
Da klemte jeg nedpå ny pakning så godt jeg kunne med fingrene, og på med fjærpakken osv...
Så var det bare å ta resten baklengst, og da er det bare 15 igjen.
Håper noen drar nytte av denne tråden.
Svar:
Perry -
18 år og 6 måneder siden
Karma: 0
pokker sov du er sjuk!
hver gang du er borte herifra en stund og kommer tilbake så gjør jeg meg klar til å godkjenne bilder for det er som regel ikke bare 2 bilder der i gården. Kan ikke skjønne det om noen IKKE vil ha nytte... inntressant!
Flink gutt
sov -
18 år og 6 måneder siden
Karma: 2
Hehe. Så det var andre som lurte på dette.
Bilder sier jo mer enn ord.
Perry -
18 år og 6 måneder siden
Karma: 0
exactly!
sov -
18 år og 6 måneder siden
Karma: 1
Hehe. Takk for poeng foresten.
Perry -
18 år og 6 måneder siden
Karma: 0
det fortjente du
John Richard -
18 år og 6 måneder siden
Karma: 0
Flottings
Lexmaul16v -
18 år og 6 måneder siden
Karma: 0
Supert sov, endelig noen nyttige bilder
Vel vel, ok da.. Jeg ber om unnskyldning for den "dobbeltposten" der..
John Richard -
18 år og 6 måneder siden
Karma: 0
Lexmaul: Jeg legger den i How-to det etter jobb om ikke en annen HTML-moderator fikser dert før meg. Slettet dobbeltposten din, siden du retter på alt og alle her på forumet, så retter jeg nå på deg: Bruk redigerfunksjonen!
sov -
18 år og 6 måneder siden
Karma: 0
Takker.
Jodda -
18 år og 6 måneder siden
Karma: 0
er dette omtrendt det samme som på 8v? bare at det er en kamaksling og 8 ventiler?
Krypton| / Jim Roger -
18 år og 6 måneder siden
Karma: 0
Kanonbra, sov
sov -
18 år og 6 måneder siden
Karma: 1
Takk for den!
titti // Tomas: Samme prinsippet ja.
KK -
18 år og 6 måneder siden
Karma: 0
du fikk et poeng av meg og sov..
det var faktisk en av de bedre how to'ene som har kommet..
*klappe*
sov -
18 år og 6 måneder siden
Karma: 0
Takk!
Gundersen Auto Parts -
18 år og 6 måneder siden
Karma: 0
Poeng herfra og ja!
John Richard -
18 år og 6 måneder siden
Karma: 0
Da er How-To laget. Beklager forsinkelsen.
http://www.calibra.no/howto.aspx?id=23
sov -
18 år og 5 måneder siden
Karma: 0
Godt jobba John Richard.
John Richard -
18 år og 5 måneder siden
Karma: 0
Hehe, nei jeg bare kopierte og limte litt, og putta inn litt HTML-koder - det var du som gjorde en bra jobb
Novablack. -
18 år og 4 måneder siden
Karma: 0
skal gjøre det sammer her jeg nå sov. hvor kjøpte du denne "tangen" og hvor mye koster den?
sov -
18 år og 4 måneder siden
Karma: 0
Kjøpte min på torshov på Tiller, kostet ca 300 kr tror jeg.
Lykke til!
Tombly -
17 år siden
Karma: 0
NB!!!!!
Eit lite tips som er lurt å ha med her: med ventiltetningene kommer det noer plast hylser, det er viktig å bruke disse når en setter på plass ventiltettningen, de skal tres ned på ventilstanga før tetningen settes nedpå, ellers kan tettningene bli rivd opp når de dras forbi sporene i ventilstanga, og da er jo en like langt som en var før ein skifta ventiltettninger!
Novablack. -
17 år siden
Karma: 0
eller bruk en 11 kopp og forlenger for og sett på plass ventiltetnngen ordentelig.
skal ikke trykkes så hert ned.
og ETTERPÅ trer en på plass ventilen.
har aldri sett plasthylsene du snakker om og jeg har byttet ventiltetninger på en 7-8 topper
Klodrik -
17 år siden
Karma: 0
dette er jo en kosejobb da
eneste er vel låsepinnene som kan være litt tricky.
Tombly -
17 år siden
Karma: 0
ja, men du må fortsatt bruke den plast hylsa for å ikkje ødelegge ventiltettningene.
Novablack. -
17 år siden
Karma: 0
bullshit!
Dimmu87 -
17 år siden
Karma: 0
enig med novablack..
brukte berre ei pipe frå 1/4" pipesettet å dunka den forsiktig på plass
Tombly -
17 år siden
Karma: 0
bruker jo ikkje plast hylsen til å få den nedpå da, den skal tres nedpå ventilen for at den tettende delen ikkje skal bli rivd opp når den passerer sporene i ventilen, så bruker du 11 koppen til å presse den ned med. for har ein ikkje brukt disse hylsene kan du ende opp med at det tetter like dårlig, eller dårligere en det var i utgangs pungtet..
Å DET ER IKKJE BULLSHIT!
Novablack. -
17 år siden
Karma: 0
aldrig hatt problemer jeg nei etter tetningsbytte...
kansje magnus kvamme kommer med et innspill?
Tombly -
17 år siden
Karma: 0
Her er noen bilder om det hjelper:
Ventiltettning og hylser
hylsa på plass over ventilstanga
ventiltettningen i pipa
Ferdig tredd ned over ventilen, så er det bare å ta av hylsa at å montere fjersattsen igjen.
Novablack. -
17 år siden
Karma: 0
Her er noen bilder om det hjelper:
Ventiltettning med hylser
hylsa på plass over ventilstanga
ventiltettningen i pipa
Ferdig tredd ned over ventilen, så er det bare å ta av hylsa at å montere fjersattsen igjen.
Novablack. -
17 år siden
Karma: 0
wtf?
Aasland -
17 år siden
Karma: 0
du har mellomrom mellom linken og [/img]
tombly : du må ha linken mellom [.img] og [./img]
codegen -
17 år siden
Karma: 0
har heller aldri vært borti noe "plasthylse" når jeg har bytta ventil tetningene på både 8v og 16v, og har heller ikke hatt noe problemmer etter og ha gjort dette. og resultatet har alltid blitt bra, så dette er nok bull som nova sier
Tombly -
17 år siden
Karma: 0
sier ikkje at det blir problemer, men kan fort bli d. ikkje for å vere vanskelig, men det er barre for å vere helt sikker på at det kommer til å fungere som det skal etterpå.
og disse hylsene er jo levert med for ein grunn!
joacla1 -
17 år siden
Karma: 0
veldig fin how-to men her er jo alt gjort på en utrolig tungvint måtte....
* trenger ikke og ta av toppen for og bytte ventiltetninger.
* ta turen på biltema... det selger de en kobling som skrues ned hvor tennpluggen skal stå... denne saken skal man koble trykkluft på.....
så vist du fjerner kammene og kjører trykkluft på så presses ventilene inn og du kan fjerne fjæren og bytte tetning..... mye mindre arbeid og penger spart.......
Novablack. -
17 år siden
Karma: 0
jaha...forklar hordan en skal få av fjærpakken du.
har sligt utsyt hjemme jeg og men aldrig brukt det
Logg inn eller registrer deg for å delta i diskusjonen!