Carr - 27.07.2007 15:49:29
PC i calibra
Nå begynner bil-pc-prosjektet mitt å nærme seg noe
Ble nettopp ferdig å skrive "loggen" frem til dags dato, hvis noen er interesserte. Jeg har fremdeles noen problemer, som beskrevet i todo-listen på slutten, hvis noen har gode forslag.
http://carr.no/carputer/ (Skrevet på engelsk siden det tross alt finnes en del engelskmenn der ute..)
Svar:
Carr -
17 år og 4 måneder siden
Glenn - 24V V6 -
17 år og 4 måneder siden
Ser bra ut
Blake -
17 år og 4 måneder siden
ja ser jo bra ut... du nevnte noen problemer, hva er dei i korte trekk ? (engelsk er ikke min sterke side)
Carr -
17 år og 4 måneder siden
Det verste problemet akkurat nå er at touchskjermen "glemmer" kalibreringen sin hvis den blir stående uten strøm en stund. Det vil si at trykking en plass på skjermen kan resultere i at en helt annen knapp blir trykket.
Jeg prøver å finne ut hvor skjermen lagrer kalibreringsdata, og hvordan problemet kan unngås.
Andre saker er turtallshvining i lyden (tror jeg har løsningen, må bare prøve), og optimalisering av boot-tiden.
Jodda -
17 år og 4 måneder siden
Hmm, tøft prosjekt carr.. Må få tatt en kikk en dag. Hva slags programvare bruker du til GPS'n?
Carr -
17 år og 4 måneder siden
Frontend'en for hele greia er Centrafuse, navigasjons-plugin'en er Destinator
Alexsolaat -
17 år og 4 måneder siden
Hvorfor valgte du ikke en laptop løsning da Carr?
Mindre strøm, mindre varme, mindre plass.
Jodda -
17 år og 4 måneder siden
....koster mer
Carr -
17 år og 4 måneder siden
"Greia" med prosjektet var å bruke deler jeg hadde liggende, ellers kunne jeg jo like godt kjøpt en ferdigbygget indash-pc..
MaRiO- -
17 år og 4 måneder siden
Du er en liten data gutt du Carr
Carr -
17 år og 4 måneder siden
Stemmer godt. Geek my car osv
Crazywheel -
17 år og 4 måneder siden
Kult dette carr
Håper du får det til å fungere stabilt
John Richard -
17 år og 4 måneder siden
Bra jobbet Carr, noe sånn jeg hadde lyst til å gjøre også, men fant liksom aldri en god og rimelig løsning, men her ser det ut til at du er på god vei - lykke til med det irriterende småfeila!
oskorei -
17 år og 4 måneder siden
Ser strålende ut! 8" skjerm du har?
Angående den glemske skjermen: har du søkt på mp3car.com? skulle tro det fantes svar der...
Har du prøvd å sette pc'en i dvalemodus istedet for å slå den helt av? I mitt tilfelle reduserte det oppstartstiden fra 1min til ca 15 sek..
Noen spesiell grunn til at du valgte centrafuse egentlig? Bruker selv roadrunner, men er veldig nysgjerrig på centrafuse...
Carr -
17 år og 4 måneder siden
Takk takk
JR: "kickeren" for min del var å få den til å erstatte den vanlige headuniten, dvs: noe som spiller musikk innen rimelig tid når jeg starter bilen, uten noen ekstra innsats. Den delen er oppfylt.
oskorei, 8" lilliput ja. Jeg er ganske aktiv på mp3car-forumet, men ingen der har funnet en løsning dessverre..
Maskinen booter fra en USB-pinne, og det støtter dessverre ikke HORM eller andre dvalemoduser. Skal forske videre på dette etterhvert.
Centrafuse ble valgt over roadrunner hovedsakelig fordi det føltes mer gjennomført og profesjonelt. Skal ikke se bort fra at det blir roadrunner etterhvert dog, for det er mange ting jeg har lyst å modde videre på selv...
infested -
17 år og 4 måneder siden
att den hviiiner i takt med turtallet er fordi jordingen er dårlig eller koblet på en sånn måte att den ligger i nerheten av enten signalkabler eller signaler i spiller eller andre kabler som sender signaler... jeg har en sånn skjerm som jeg hadde i bilen.. lilliput 8" fra komplett.no.. den hadde ikke det problemet som du har...
har du koblet skjermen med engen ledning til batteriet eller har den kun tenning?... for jeg hadde koblet den dirkete på batteriet... det lille blå lyset på knappen tar overhodet nesten ingen strøm.. tar ca like mye strøm som ett alarm lys.. å det er lite.. så derfor gjør det ingenting att skjermen står i hvilemodus...
problemet er hvis du ikke vil trykke på skjermen for hver gang du starter bilen eller skal ut av bilen.. men tru meg.. er ikke hver dag du vil att skjermen skal lyse opp når du setter på motoren... er deilig att den er svart den tiden du ikke bruker den.. den blender veldig..
oskorei -
17 år og 4 måneder siden
Prøv å jorde pc og forsterker på samme punkt, hvis du fortsatt har støy, prøv å flytte jordingen til hovedjord på motoren.
Skjermen min går via tenningen, men har ikke noe problem med at den glemmer kalibreringen. mulig det kan hjelpe med nye drivere.
Carr -
17 år og 4 måneder siden
infested, headunit'en er støyfri i utgangspunktet, og det eneste signalkabelstrekket fra pc'en er noen få centimenter fra usb-lydkortet i front. (Det er kun USB som er strukket frem.)
Den får strøm fra tenning nå, men får muligens gi den permanent strøm som du sier heller, hvis ikke det ordner seg. Liker ikke tanken på en rad med blå knapper som står og lyser når bilen er parkert om natta bare
oksorei, har du samme skjermen? Gidder du sjekke hvilke touchkit-drivere du bruker? (beta/vanlig, og versjon)
oskorei -
17 år og 4 måneder siden
skal se om jeg får sjekka det til imorgen.
Et sprøsmål: har du en sånn veksle mellom høyre/venstreklikk knapp på selve bildet? Synes den bare er i veien, men finner ingen mulighet til å fjerne den...
Carr -
17 år og 4 måneder siden
Fikk løst problemet med kalibrering! Problemet var at skjermen må stå plugget i samme usb-port hele veien, ellers blir den enumerert på nytt av windows med default settings. Kombiner dette med EWF (skrivebeskyttelse), så har du en artig situasjon der ny kalibrering ikke blir lagret når man skifter port.
Nå gjelder det bare å bli kvitt turtallsstøyen...
Har ingen slik knapp i bildet nei. Driverne lar meg velge hvor lenge man skal trykke på ett punkt for at det skal telle som høyreklikk. Tipper det finnes noe samme sted for å fjerne knappen du snakker om? (Har ikke sett den selv)
slippern -
17 år og 4 måneder siden
det du kan gjøre for og optimalisere boot tiden er og deaktivere alt av tester, ta vekk logoen som kommer opp i begynnelsen og slå på quick boot, hjelper kansje med ny bios oppdatering =)
når jeg får meg bil skal jeg hive den stasjonære inn i bilen, men har et lite strømproblem da
Aasland -
17 år og 4 måneder siden
Strøm problem? får jo 1500watt rms 12v - 230v. burde holde til en pc. 2 gode gel batterier så er du igang. har du mye anlegg så sliter du kansje litt ja
Jodda -
17 år og 4 måneder siden
Sett heller i en billig bærbar pc sier jeg. Er jo laget strømbesparende, og gjerne med eget batteri. Veldig optimalt med andre ord... Kan jo også lage en festeanordning for raskt å ta ut pcen. Er jo tjuvmagnet dette her..
Carr -
17 år og 4 måneder siden
slippern, jeg har brukt usannsynlig mange timer på å optimalisere boot-tid, så det meste er i boks
Eneste som tar tid nå er å loade drivere til de ørten usb-tingene jeg har koblet til (trådløst keyb/mus, GPS, touchscreen, 2 flashbrikker, lydkort etc). Hadde vært gunstig å trimme dette litt..
Strøm har ikke vært noe problem så langt. Den trekker lite.
Bærbar pc er juks
Jeg har prøvd en del flere ting vedr. turtallsstøyen, som dokumentert i siste post på
http://carr.no/carputer Hvis noen har forslag, så gi beskjed..
jt-calibra -
17 år og 4 måneder siden
detta synes jeg var stilig
likte plasseringa av skjermen
Stå på Carr
Alexsolaat -
17 år og 4 måneder siden
Har selv vurdert PC i bilen, men jeg har ikke funnet en løsning jeg er fornøyd med selv. For meg skal alt kunne være mulig å sette tilbake til "bil" modus, og derfor frister det mest å bruke en Pioneer spiller med AUX inngang og heller lage meg en tastatur / mus løsning utenom. Har du vært mye borti "tastatur fjernkontroller" Carr?
Carr -
17 år og 4 måneder siden
Takk, jt
Alexsolaat, det eneste som er "ødelagt" av originaldeler er midt-dekselet, men tzeng/radius var hyggelige og stilte med reservedeler for kjapp rekonvertering til stock
PC er koblet via headunit, så den kan brukes som før, uten pc'en.
Hva tenker du på med "tastatur fjernkontroll"? Jeg vil påstå at tastatur og mus er noe du for enhver pris vil unngå i bilen, da blir du fort drittlei av hele greia.. touchscreen er ganske kritisk.
Alexsolaat -
17 år og 4 måneder siden
Såklart, touch skjerm er uten tvil å foretrekke, støtter deg maksimalt i den delen Carr. Har derimot lyst til å prøve meg på noe litt mer spesielt.
Har sett at Creative leverer med en ganske gøy programvare og en pen liten fjernkontroll med sine NX lydkort (se bilde)
http://www.cwol.com/usb/images/audigy-2-nx.gif Har du noen god erfaring med slike fjernkontrollere mot noen program? (plass til fjernkontroll er ikke noen problem)
Carr -
17 år og 4 måneder siden
Er vel smak og behag - jeg takler jo ikke engang fjernkontroll på rattet, men vil ha alt montert foran i dash
Har ikke vært borti creative sine nei, hva er det den lar deg styre? Windows-settings, eller avspilling som standalone enhet (med usb-minne eller tilsvarende) ?
Generelt sett kan du jo si at -all- input til en pc, uavhengig om det er via en audigy-boks, en hvilkensomhelst fjernkontroll + IR-øye, eller keyboard/andre knapper, kan mappes til å gjøre hva som helst med litt innsats.
Beste fremgangsmåten er vel først å finne ut hvilken "input device" man helst vil bruke i bilen (touchscreen, løs fjernkontroll, fjernkontroll på rattet, keypad, etc), så velge hvilket system man vil ha bak, og helt til slutt få dem til å snakke sammen
Alexsolaat -
17 år og 4 måneder siden
Meget godt poeng der Carr.
Den fjernkontrollen skal styre Creative multimedia program som følger med, samt justeringene for lydkortet og dersom ryktene stemmer skal det også være mulig å bruke talltastene som tastatur (type SMS på mobiltelefon).
Carr -
17 år og 4 måneder siden
Kurant løsning, men du kan sikkert få til en tilsvarende løsning billigere, med en hvilken som helst fjernkontroll, et IR-øye til pc'en til noen få kroner, og gratisprogramvare som du lærer opp selv. Tilsvarende gjelder for numpad som tastatur.
Det bunner vanligvis ned til hvor mye tiden din er verdt i forhold til å kjøpe en ferdigløsning
Alexsolaat -
17 år og 4 måneder siden
Godt poeng. Infarød øye har jeg liggende, men mangler fjernkontroll og et overkommelig lydkort desverre.
Vurderte en stund Pico ITX, men de har ingen fornuftig TV utgang, så jeg sitter litt på muren og venter på et fornuftig Nano ITX alternativ
Carr -
17 år og 4 måneder siden
En eller annen fjernkontroll fra gammel tv eller stereo eller hva som helst, har du vel liggende? Alt kan brukes..
Lydkort har ca. alle dagens hovedkort onboard?
Har ikke skjermen din VGA inn? (Liten skrift blir ikke særlig leselig via komposittkabel og tv-oppløsning..)
Alexsolaat -
17 år og 4 måneder siden
Pico ITX må ha en egen brakett for lydutganger. Det er stort sett kun nettverk og VGA på Pico ITX.
http://www.amentio.no/PartDetail.aspx?q=p:1576440;c:36123;r
g
Så forresten nå at den har TV utgang dersom du benytter deg av brakett - så da var det faktisk mulig likevel
Desverre så har ikke skjermen jeg i så fall skal bruke VGA inngang;
http://pioneer.no/no/products/25/109/281/AVH-P5900DVD/index.html Der er det kun ordinært RCA innganger for videosignaler. Jeg mener å ha hørt at den skal ta 640x480 (VGA) meget bra. (Spark meg hardt om jeg tar feil)
John Richard -
17 år og 4 måneder siden
Nå som jeg er i gang med å få
seriøst anlegg i Zafiraen, kan Carputer fort bli aktuelt. Gleder meg til å høste fruktene av erfaringene dine om noen uker/måneder
CalibraT -
17 år og 4 måneder siden
virker som ett fett prosjekt, men er vel en del jobb dette vel?
infested -
17 år og 4 måneder siden
jeg selv skal ha carputer.. men denne skal kobles til 2 tastatur og 2 skjermer.... den ene skjermen og ett tastatur skal festet i bagasjeluka på vectraen og den andre i dashen.. med tastatur som man kan ta frem når man vil...... mest for show egentlig... men synes det er litt tøft å ha ett eget justeringspanel i luka på vectraen siden det er en fin plass å ha sånne ting.. skal være viftejusteringer og voltmetere der også...
en del jobb er det ikke.. ikke for meg ihvertfall som allerede har en skjerm i spilleren.. på carputor får man kjøpt en pc og ett tastatur.. da kobler man bare skjermen til pc'n og tastatuert i pc'n... og strøm til pc'n... så er alt gjort må bare kjøpe en splitter (T ledd) for skjerm og tastatur jeg
Carr -
17 år og 3 måneder siden
CalibraT: Det gikk altfor mange timer ja, men det var pga staheten ved å absolutt skulle bruke eksisterende deler, og boote fra USB istedet for CF, og sånne teite avgjørelser
infested, høres bra ut, lag en prosjekttråd når du er i gang?
Hvorfor bruke t-ledd? Alle moderne maskiner takler jo flere tastatur/mus etc?
Jodda -
17 år og 3 måneder siden
hva slags løsning har du brukt for å få strøm til pcen? alt inne i pcen går vel på 12v, men det er vekselstrøm, ikke likestrøm. Hvor kjøpte du det evt?
Carr -
17 år og 3 måneder siden
Det er to løsninger som er vanlig å bruke:
- DC-DC-converter, dvs egentlig bare et filter+overspenningsvern som passer på at den ujevne 10-16v'en i bilen holder seg jevnt på 12v og 5v som pc'en bruker, uten spikes og støy og annen dritt. Disse har ofte også funksjonalitet for kontrollert shutdown av pc når bilen skrus av og lignende. Stort sett bare positivt å si, men de blir fort dyre hvis man skal ha ut litt effekt (100w og opp blir dyrt).
Disse finner du i spesialbutikker, søk på dc-dc eller bil-i-pc-relaterte søkeord.
- AC-inverter, altså en 12vDC -> 220vAC omformer som gir deg en vanlig stikkontakt i bilen. Disse er billige selv med mye effekt (betalte 400 for en 500w selv), og de gjør at du kan bruke en hvilken som helst pc-strømforsyning og annet 220v-utstyr i bilen. Ulempen er at de "sløser" mer med strøm, siden det blir en 12v-220v-12v-konvertering med noe effekttap, så det spørs hvor mye du har å gå på (hvor mye annet utstyr du har i bilen). De kan også introdusere noe støy hvis ikke du jorder på de rette stedene. Disse finner du på biltema og i de fleste bil-relaterte varehus.
pr0xZen -
17 år og 3 måneder siden
Funnet støykilden? Tipper det er bensinpumpa jeg - som kødder med signalet ut fra lydkortet, eller med kortet selv.
Aasland -
17 år og 3 måneder siden
AC-inverter fåes på clas-ohlson også. Får helt opp i 1500w. Tror de på clas-ohlson er litt bedre enn de på biltema.
Carr -
17 år og 3 måneder siden
Støyen forsvant etter litt kreativ jording
150-300w holder for de aller fleste installasjoner.. regner ikke med du skal ha et diskrack og en heftig SLI-løsning i bagasjerommet heller. Kan jo være greit med litt ekstra hvis man skal kunne koble til andre ting.
Carr -
17 år og 3 måneder siden
Som en liten avsporing forresten; aldri bestill noe fra streetdesign.no hvis det haster, selv om de lover dyrt og hellig at de skal levere i løpet av en dag eller to. (Jeg har enda ikke fått det jeg bestilte forrige onsdag, og nå har de reist på ferie.)
Jodda -
17 år og 3 måneder siden
Tror jeg skal gjøre det samme i bilen min når "alt" annet er gjort unna, har en pc til overs her. Hva burde jeg kjøpe inn av deler? Skjerm, AC-inverter (må jo tenke litt økonomi og), gps-mottaker (type?), usb-pinne? Vil du anbefale videre å boote fra minnepinne, eller syntes du harddisk er OK? Har du forresten tenkt noe på cd-spiller til pcen?
Carr -
17 år og 3 måneder siden
Skjerm: en touchscreen som passer der du vil ha den. Lilliput er billig. Vil du bruke mer penger kan du kikke på Xenarc og finne noe med transflective skjerm som gjør at du ser den bedre i direkte sollys.
GPS: Hva som helst med direkte usb-tilkobling og SiRFstar III-chipset
Ryktene sier at 2.5" (laptop)-disker overlever humpete bilkjøring bra, men personlig er jeg mest fan av solid-state. CF-kort i IDE-adapter er lettest å få til, eller du kan gjøre som meg og sløse masse timer på å slåss med USB-minne.
Trengte ikke cd-spiller selv siden jeg beholdt den originale headuniten, du vet vel best hvordan du vil ha det
Dingy -
17 år og 3 måneder siden
Gidder du å gå litt mer i dybden på hvordan du ble kvitt støy problemet?
Kjørte selv en slik løsning du har i vectra'en, men i calibra'en gikk jeg for en "gammel" laptop med ødelagt tastatur. fikk tak i en 12v laptop lader, bruker nesten ikke strøm. i dash skulle man trodd jeg hadde kopiert deg, eller motsatt, for er nesten identiskt
Jeg kjørte en helt vanlig IBM "deathstar" 80gb 3.5" IDE disk montert på høykant i vectra'en og det fungerte strøkent, selv med senka/stiv bil og misshandling på dumpete norske vinterveier
så jeg ser lite problem i å benytte helt vanlige hd'er... og dette var tilogmed *uten* noe som helst form for vibrasjons demping. men bruk en HD som er godt "kjørt inn".
http://opelmotorsport.com/forum/showthread.php?t=205983
Logg inn eller registrer deg for å delta i diskusjonen!