planting - 06.09.2007 19:07:52
Karma: 1
plantings vectra 2000 prosjekt, Del 2.
tenkte å lage del 2 siden det begynte å ta litt tid å laste del 1..
link til del 1 ligger her:
http://www.calibra.no/forum/default.aspx?thread=34255 her er et bilde av bilen nå..:
så var det oppdateringen,
fikk tak i en ny motor,
en 94mod C20LET, som har gått 150k iflg blomdal.
og vistnok chippa til 260hk iflg forrige eier, men det vil jeg sjekke nærmere..
fikk også med en F28, som jeg trodde også var fra 94, men oppdaget i dag at det må nok ha vært en 92/93mod. pga at den har uttak til vaier speedometer..
fikk med dumpventil,
har ikke peiling på hvilket merke... noen som vet?
ellers fulgte det med ombyggings sett til fwd,
original intercooler,
og radiator,
har ikke oversikten på hva jeg mangler enda av småting, så det får jeg ta siden..
Svar:
Masterchief -
17 år og 3 måneder siden
Karma: 0
Dæven, dette blir gromme saker Jon!
Nå blir det både show og go
Crazywheel -
17 år og 3 måneder siden
Karma: 0
Wow! Grattis
Dette kommer til å bli rått! Må snart komme å ta en titt
planting -
17 år og 3 måneder siden
Karma: 0
hehe.. takk.. masterchief.
ja.. du må komme opp crazywheel..
blir gøy når jeg skal til med å bygge om.. ser frem til det..
Masterchief -
17 år og 3 måneder siden
Karma: 0
Bare lurte på en ting Planting. Hvor har du kjøpt de blå slangene du har i motorrommet?
planting -
17 år og 2 måneder siden
Karma: 0
master: noe tok jeg med fra jobben. og noe er handlet på biltema..
ellers fikk jeg dilla litt med motoren i dag, bytta til 120ah dynamo, og polert opp noe alu komponenter..
skal til å lage varmeskjold til denne også...
og bytta noe av slangene til blåe slanger selvfølgelig..
var også noen morkne gummi slanger som jeg fikk bytta ut..
fant også ut at jeg må bytte fordeler og rotor, (så noe "sveiseslagg" på kontaktene, så det skal jeg bestille..
regner med jeg fjerner helt den orginale bensintrykksreg. og kjører alt på den blåe jeg har..
Dimmu87 -
17 år og 2 måneder siden
Karma: 0
bilen din vil kle en LET
skulle ha tatt bilde av fordelaren på 16v motoren min, to av kontaktane MANGLA
å dei to andre var heller stusselige
NeonLars -
17 år og 2 måneder siden
Karma: 0
hehe..må skifte bil nå jeg om jeg skal holde følge med deg...hehe...
men dette blir bra Jon..
Jeg må få æren av å være første mann på test turen.
hehe..
planting -
17 år og 2 måneder siden
Karma: 0
hehe.. ja, du skal få æren lars.. siden jeg fikk jomfru turen i calien din når vi var ferdig med den..
planting -
17 år og 2 måneder siden
Karma: 0
hva syns folket om disse felgene?
5*110, 7x17", ET40
ellers har jeg fått bestilt
ny fordeler m. rotor,
en haug med blå silicon slanger,
noe rustfritt stål rør.
eksos pakning, (den var blåst)
og tok like godt ny innsug pakning samtidig..
regner med at jeg bytter register reim og løpehjul også.. det ser helt nytt ut, men en vet aldri...
og så håper jeg at HF finner en turbo hovedbremsesylinder..
så fikk jeg nytt elektrisk turbo speedo fra HF i posten for noen dager siden..
så den må jeg få tuvkobla inn på abs hjernen..
ellers har jeg fått malt opp blokka med svart hammerite.. (den lakken sitter godt på calipperne så vil tro den tåler temperaturen fra blokka også
så nå begynner det å ta seg opp..
nå venter jeg bare på at delene skal komme.. så jeg får skrudd motoren sammen..
hvis noen har komplett 5 bolts lunderstell iggende her på sørlandet så si ifra..
Bambo -
17 år og 2 måneder siden
Karma: 0
Hadde sånne hjul i 7x17" 4x100 på en vectra for ett par år sia.
Var meget kledelig på den ihvertfall.
Hobbymekker -
17 år og 2 måneder siden
Karma: 0
de felgene så meget pene ut
Thalberg -
17 år og 2 måneder siden
Karma: 0
Si ifra når du skal selge de gamle felgene da
hehe
6TeleFoN -
17 år og 2 måneder siden
Karma: 0
føck åff Thalberg! dei er mine
Thalberg -
17 år og 2 måneder siden
Karma: 0
Oh noez !
planting -
17 år og 2 måneder siden
Karma: 0
litt off topic:
har kjøpt og henta meg vinterbil i dag..
http://i140.photobucket.com/albums/r19/planting/carina.jpg en 88mod toyota carina 2l16v.
så regner med at jeg parkere vectraen etter omc treffet i stavanger for å begynne ombyggingen..
thalberg:
det kommet en liten bulk i en av felgene mine..
regner med jeg prøver å rette de.. er ikke store bulken... men det er bare å by... hehe..
bambo: du har vel ikke en link til et bilde?
planting -
17 år og 2 måneder siden
Karma: 0
nå har jeg fått portet turboen, jeg fulgte wanviks oppskrift.
jeg ble fornøyd med det ferdige resultat:
har en mistanke om at folk her inne liker bilder......
så jeg legger jeg ut noen bilde av motoren..
her har jeg også fått montert 120ah dynamoen..
Aasland -
17 år og 2 måneder siden
Karma: 0
Klart vi liker bilder
Synes dette blir djevelsk rått..
Planer å lage rwd når du hiver i let'en? eller blir det senere en gang i tiden?
planting -
17 år og 2 måneder siden
Karma: 0
tror ikke det blir rwd nei.. ikke med det første i hvertfall.. skal først få bilen godkjent med let så får jeg se...
Novablack. -
17 år og 2 måneder siden
Karma: 0
pen motor da=) det skal du ha
planting -
17 år og 2 måneder siden
Karma: 0
takk, og det blir bedre..
så en liten update..
prøvde å lakke registerdekselet, men det gikk til helv... så det må jeg ta om igjenn.. fikk nok ikke vasket det godt nok før lakk..
men så har jeg fått handlet nye felger... hadde en liten helgetur til danmark..
det er de felgene som det er bilde av lenger oppe...
tror de vil passe meget godt på bilen..
jeg gikk for 17*7" for bilen subber nok som det er, og jeg tror at det kan bli for mye felg på vectra med 18*7,5, som de også hadde inne...
og så har jeg fått bakstilling, og venter bare på fjørbeina framme..
trenger også hovedbremsesylinder fra turbo... noen som har?
Hobbymekker -
17 år og 2 måneder siden
Karma: 0
pene felger du har skaffet deg
Mortensen -
17 år og 2 måneder siden
Karma: 0
Knallstilige felger planthing..
Håper du får et lite problemfritt motorbytte.
blir digg med turbo, tro meg..
planting -
17 år og 1 måned siden
Karma: 0
tak for det hobby, og mortensen...
kan ikke vente til jeg får prøvd de....
nå fikk jeg laget ombyggings kittet til F28 fwd.
takk til min bror for dreing...
her har han dreid et spor til O-ringen.. sporet er 2mm brei.
her er en howto på hvordan vi lagde den delen.
[url]
http://www.calibra.no/forum/default.aspx?thread=38216&redigerpost=414139#new
[/url]
Olejan -
17 år og 1 måned siden
Karma: 0
faen dette blir digg planting! trur jeg må følge med på dette videre i vinter ja
planting -
17 år og 1 måned siden
Karma: 0
nå kom intercoler`n
registeret er 23*53cm, frykter at den kan bli litt for høy, så må kanskje ta ei rad.. men det ser jeg når jeg skal montere den.
planting -
17 år og 1 måned siden
Karma: 0
sakset fra omc:
en liten oppdatering..
har ikke skjedd så mye her.... har vært mye jobb og skole så...... men noe har det blitt..
fått lakket opp bremsekraftforsterkeren med sort silkematt, og hamerslagslakk på hovedsylinderen, syns det ble bra..
her er den 5 bolta understellet ferdig sandblåst og malt over med hamerite.. den lakken blir knallhardt....
brukte det på calipperne også...
har også montert nye håndbrekks bremsesko..
fikk også tak i girskifte tingen fra F28..
så får jeg nye skiver foran til uka.. blir bare orginale i første omgang...
og så trenger jeg et camberkit hvis noen har.. ellers bestiller jeg fra tiger...
og her er motoren klar for transplantasjon....
regner med at jeg begynner til uka, hvis jeg får oblater til vinterbilen......
Crazywheel -
17 år og 1 måned siden
Karma: 0
Dette blir helt konge Jon! Stå på videre! Blir gøy å se om du fliser ribba cali-xe med denne til våren
Acheron -
17 år og 1 måned siden
Karma: 0
Den motoren var mildt sagt "rein"
Kjøpte du motoren så rein eller har du vasket den?
Thalberg -
17 år og 1 måned siden
Karma: 0
det er jo mye, mye morsomt og skru på deler som er helt rene og ny overhalt..
kommer til og bli strøkent ihvertfall
planting -
17 år og 1 måned siden
Karma: 0
vi får ta en race dom... blir gøy detta..
motoren var nok ikke så rein når jeg fikk den nei...det ser du på det øverste bildet..
mange timer med vasking, pussing polering og lakking der...hehe..
er som thalberg sier, mye morsommere å montere strøkne deler...
er litt usikker på om jeg skal røske vekk lyd/varme isoleringen på torpedoveggen og lakke det blått...? synspunkter....? kan jo bare legge et ekstra lag med god isolering på innsiden..................
Olejan -
17 år og 1 måned siden
Karma: 0
det ville jeg gjort om jeg var deg... hadde blitt rått!
Thalberg -
17 år og 1 måned siden
Karma: 0
rått hadde det nok vert...
men blir nok litt slitsomt på langturer..
kommer jo ann på hvor mye du får isolert ifra insiden kanskje men...
Acheron -
17 år og 1 måned siden
Karma: 0
hva vasket du motoren med?
planting -
17 år og 1 måned siden
Karma: 0
jeg vasket motoren med lampeolje og malekost... da løsner alt drit fort, (bruke olje som løser opp olje funker!...)
og så brukte jeg rødsprit for å vaske bort lampeolje restene etterpå så lakken skal sitte..
høres kanskje litt tungvindt ut men det går MYE raskere enn å begynne med rødsprit rett på driten..
måtte i såfall ha isolert veggen godt ja... bilen bråker allerede for mye på langturer syns jeg... dette er jo en bil jeg skal bruke...
men først et skikkelig dobbelt lag med asfalt matter som gjør alt dødt og så et lag med skumplast isolering med alu filmen ut...?.... forslag....?
Olejan -
17 år og 1 måned siden
Karma: 0
du hadde nok fått vekk en god del støy sånn du skrev her...
NeonLars -
17 år og 1 måned siden
Karma: 0
dette blir porno..
Blir gøy å være den første som får sitte på når du er ferdig.
hehe.....
Ruben -
17 år og 1 måned siden
Karma: 0
nice nice nice.. du er flink jon
Calibra 8v -
17 år og 1 måned siden
Karma: 0
dette ser bra ut : D nå kommer jo bilen din til å herje ; D
planting -
17 år og 1 måned siden
Karma: 0
takk takk folkens...
siden jeg var med på jomfru turen med calien til lars så skal du få gleden av å være med på jomfru turen med LET motoren...
så en liten update med bilder...
nå har jeg fått ut motoren og prøve montert nye fjørbein og felger..
fikk ikke tatt flere bilder for kameraet gikk tomt for strøm men har nå også fått ut isolasjonen på bakveggen... den var "litt" fuktig for å si det mildt.
så blir det vasking i morra, skal gå over alt og få rengjort skikkelig og få lakket bakveggen blått...
Novablack. -
17 år og 1 måned siden
Karma: 0
ser pakningen på tannstaget ditt er gåen og.
anbefaler deg og bytte den nå som du har motor ure
planting -
17 år og 1 måned siden
Karma: 0
har bytta den nå...
er glad for at jeg tok det nå ja... ellers hadde det vert et helvete å komme til....
6TeleFoN -
17 år og 1 måned siden
Karma: 0
fy kor lav bilen blei bak uten motoren da
planting -
17 år siden
Karma: 0
dette er hva jeg har fått gjort denne helga... ikke store fremskrittet, men noen timer ble det likevel..
pussa ned og maskert motorrommet, må bare over med en siste vask med siliconfjerner så blir det lakk...
merket det var litt slark i det ene drivleddet, så fikk bytet det også... den andre var fin, kunne i vertfall ikke kjenne noe..
Hobbymekker -
17 år siden
Karma: 0
keep up the good work : D
Vectra_4x4 -
17 år siden
Karma: 0
Trur nok jeg hadde bytta alle mansjettene også, når de er så lett tilgjengelig. Iallfall hvis de har antydning til sprekker.
planting -
17 år siden
Karma: 0
hadde kanskje vert en ide.... mansjettene så fine ut men tror det har vært bytta både mansjett og ytre ledd på andre sida en gang i tida.... pleier jo å være slarkete ledd etter 150k km, men det var ikke det... indre drivledd virket fine og er ikke så mye slitasje på de heller i forhold...
Vectra_4x4 -
17 år siden
Karma: 0
Setter du på nye nå, så holder de iallfall noen år. Så er det en ting mindre å tenke på. Er jammen nok ting som ryker på gamle Opler..
planting -
17 år siden
Karma: 0
camberkit og forsterka Gr.N trykkplate kom i dag...
clutchlamellen er orginal...
iflg tiger skulle dette holde for eds 3 på framhjulene...
opelftw -
17 år siden
Karma: 0
sku nesten vert ulovlig å ha en såååå nyyydlig bil ! good work!!
planting -
17 år siden
Karma: 0
hehe... takk...
nå er motoren nedi,
men er ikke helt ferdig enda...
mangler et girkassefeste og noen timer med skruing...
ting tar tid... hehe, har vært hele helga i garasjen, og fått gjort mye, så begynner å glede meg nå...
fikk også flyttet tomgangsregulatoren til et mere fornuftig sted...
brukte bare en slangebit fra en c20ne... håper det holder med tanke på trykket, orginalt så er det armering i den slangen, og det er det ikke i c20ne sine slanger....
planting -
17 år siden
Karma: 0
løsninga over funket ikke.... slangen fra tomgangsreg til innsuget sugde seg helt flat. det burde jeg ha tenkt på!!
så må finne på noe smart der...
fikk montert følere for oljetrykks og oljetemp,
den originale oljevarsellampa fikk også plass..
var noe trangt der men fikk plass til dette kunstverket..:
NeonLars -
17 år siden
Karma: 0
skal si,her går det unna...Du hadde danket ut West Coast i Usa du..
hehe.....det er Heslands auto som er tingen..
Blir bra det her.
Aasland -
17 år siden
Karma: 0
Sier det samme som jeg sa til neonlars.
Du må stille på sørlandstreffet ellers blir det bank å få!
Gleder meg til å se bilen live en gang til, denne gangen med turbo motor og eksospotte
Kan ikke fårstå at felgene subber? iallefall ikke
når man er 4 i den
Blir bra dette jon. Stå på
Crazywheel -
17 år siden
Karma: 0
Knall dette jon! De t-rørene til oljetrykk, fulgte de med instrumentene? Eller er det noe du har mekka til? Blir kult å komme å se denne når den er ferdig
planting -
17 år siden
Karma: 0
thanks folks... ja, dette er altså demobilen til hesland auto... hehe..,,,
subbing? nei det har vi ikke hørt... hehe...
blir det noe sørlandstreff til sommern?
nei, de t-stykkene fulgte ikke med... er en god blanding der...
i blokka er det M14, og følerne er amerikanske rørgjenger... !noe helt ukurant... så sleit litt med å finne overganger og div... men er nok pga følerne er noe china produkter...
planting -
17 år siden
Karma: 0
en liten oppdatering,
sånn ble A-stolpen...
og nye vanlige brembo skiver, 288*25mm. vil ha 308 bremser etterhvert så gadd ikke investere i noe racing bremser nå..
Aasland -
17 år siden
Karma: 0
mmmm nice
Shiny felger også. Me like alot
Håper på ett sørlandstreff iallefall. er så mange pene biler til dags også.
ProtoZo -
17 år siden
Karma: 0
lite tips ang slitasjen på skjørtet like bak dekkene, og fangeren bak..
skjær ut små deksler av plexi, former til litt så ser det ikke så gale ut.
klart man ser plexien, men hva er best av plexi eller slitt bort lakk med hvitt underlag
plexien slites og ser jævli ut etterhvert den og, men hva er lettest å bytte ut ?
bare lage noen ferdige plexi plater, som du kan enkelt bytte ut med etter hvert...
planting -
17 år siden
Karma: 0
jeg kommer til å bruke transperang folie som de nye bilene kommer ut med på de utsatte områdene..
det er så godt som usynlig og fungerer veldig greit..
som mange sikkert har lagt merke til er at lakken forsvinner først på glassfiber før den forsvinner på plasten,
pga plasten ikke er så sprø som gelcoaten på glassfiberen.
så jeg vil tro at det fungerer veldig greit med folie som har en dempendes effekt på småstein.
ja, vi må få et sørlandstreff til sommeren igjenn... får bare satse på at jeg får unge fri den helga... noe jeg ikke hadde forrige treff..
planting -
17 år siden
Karma: 0
tenkte å oppdatere folk litt... lenge siden nå...
vi holder nå på med å bytte begge vangene bak. ser ut som at det blir bra..
bilder kommer når vi har fått sveist ferdig... alle har vel sett rust før..
fikk sveist på 2,5" stuss på katten....og lakket den så fint opp ...
nå er den så fin at jeg nesten kunne ha vurdert å kjøre med den etter godkjenninga..
fikk også kadett luftinntak fra en hyggelig mann på omc forumet...
har også et bilde av motorrommet med let motoren i...
fortsatt med suge oppsett siden bilen skulle ha vært til eu i september......
så må nesten få den unna først...
Aasland -
17 år siden
Karma: 0
Nice
Blir bra dette jon!
gleder meg til å fortsette på bilen min. er så lenge siden nå
NeonChris -
17 år siden
Karma: 0
Dette er en av de peneste vectrane i landet etter min mening
planting -
17 år siden
Karma: 0
takk folkens...
arbeidslysten kommer sammen med temperaturen
det har vært veldig mildt her i sør. så jeg har fått gjort litt
.
har nå sveist vanger som en galning i helga. uten å brenne opp resten av bilen... (hadde et lite uhell ved at baksetet og div ble ødelagt)
vangene ble nå veldig bra...
fikk også montert camberkittet og er nesten ferdig med alt bak nå...
her har jeg brukt et strøk med den can trust grunninga på de nye vangen..
litt forstyrrende bilde men....
NeonLars -
17 år siden
Karma: 0
Så jævla bra Jon.
Rettelse:du fikk være med på jomfru turen i Calibran og faktisk første som var med i 350n
hehe...
Så når du er ferdig må du ringe
hehe...
Har vært drit digg vær her nå i det siste,må si ifra når du er klar for polering
Aasland -
17 år siden
Karma: 0
planting -
17 år siden
Karma: 0
ja, vangene dine ble bra på min bil
jobber som en arbeidsnarkoman nå.. om jeg ikke sover eller jobber eller har guttungen, så ligger jeg under bilen...
går det i denne tempoen og ikke noe mere helvete skjer så blir det eu kontroll i nærmeste fremtid,
Thalberg -
17 år siden
Karma: 0
fy faen så strøkent motorromet ble uten den støy demping duken..
fikk lyst til og rive av min egen jeg nå.
Aasland -
17 år siden
Karma: 0
Hvordan blir dette egentlig på innsiden av bilen? Tenker på uten den matta på torpedoveggen.. Har du gjort noe på innsiden som demper?
Jeg har også planer om å lage motorrommet shiny og clean. Prøver å legge en plan her, men det er så mye kabler og slanger
Hva er den blå tingen på torpedoveggen? Bensintrykk regulator?
Er det bare meg, eller er slangene dine lyseblå og ser ikke ut som de passer helt inn på bildet?
Synes at motorrommet ble så nice med blåfargen
at de "falma" slangene dro ned looken litt.. *se litt mer å prøve å bestemme seg*
Ellers vakker bil som jeg alltid har sagt
planting -
17 år siden
Karma: 0
det hjalp på utseende ja
jeg vet ikke hvordan det er med lyden enda... kan være jeg må isolere noe... har ikke gjort noe enda...
den blå tingen er bensintrykksregulator
tror ikke du skal se for mye på det bildet.... er helt feil lysforhold i forhold til dagslys, og kameraet mitt er av type kjipt og billigt.... finnes vel et bedre bilde på del 1 her... kjikk heller på det, eller se bilen live en dag....
og det rustne innsugsrøret skal ikke brukes... bare så det er sagt
det var bare for å se vinkelen...
jeg skal få lagt ut bedre bilder om ikke så lenge til...
Thalberg -
17 år siden
Karma: 0
har du solgt de gamle felgene foresten?
planting -
17 år siden
Karma: 0
nei... de ligger å samle støv....
Thalberg -
17 år siden
Karma: 0
ok. hvor mye var det du skulle ha for dem ?
planting -
17 år siden
Karma: 0
har vel skrevet 3000 uten dekk hvis jeg må sende de..,... ikke billig men ellers ligger de godt
Thalberg -
17 år siden
Karma: 0
mandal ja...
står det ikke dekk på nå a?
nesten 6 timer og kjøre ...
17" x 7.5 eller?
planting -
17 år siden
Karma: 0
dekkene er helt utslitt... og da mener jeg helt utskitt!!
er 17 x 7,5 ja..
planting -
17 år siden
Karma: 0
fikk start på bilen i dag,
hadde problemer med å få den til å svive greit forrige gang, men fikk ny LMM av didrik som gjorde susen,
oljetrykket lå først på nesten 5kg så gikk den ned til underkant av 4, så det så veldig greit ut.
dette med sugeoppsett på motoren siden jeg først skal på eu,
så jeg har skilter på den når jeg skal kjøre frem og tilbake til biltilsyn og opel for LET godkjenning..
lot den svive en halv time i dag,og tror vannet kom rundt i systemet nå siden det ble god varme i bilen og i radiatoren,
dette fikk opp humøret
neonlars hjalp meg med å lufte bremsene på gamlemåten nå nettop
kan ikke vente med å ut å kjøre.... fikk kjørt litt frem og tilbake i garasjen... hehe
så nå er det ikke sååå mye som gjennstår,
en liten liste med småting som må gjøres,
fikk også eds3 chip med hjerne i posten i dag.. så den ligger klar..
planting -
17 år siden
Karma: 0
her er et par bilder av de nye felgene..
ute og lufter litt..
NeonLars -
17 år siden
Karma: 0
du vil ikke rette eksosen i sammeslengen du holder på?Du har jo god erfaring på det og.
hehe.....Ble bra det
må bare vaske den nå pluss front og bakfanger så er det på stripa med den
Aasland -
17 år siden
Karma: 0
Denne bilen er så latterlig digg! Gleder meg til sørlandstreffet
blir herlig å se folka å bilene
Når jeg ser på bilen din, crazy og hobbymekkeren sin, så får jeg så sinnsykt lyst å skru. Dere er virkelig en inspirasjon til å fortsette!
Sitter å leker med tanken om å sette sammen bilen til kjørbar stand til dette treffet. Men dog så er jo lakk en mangelvare, så helheten blir ikke bra..
Lykke til videre med godkjenning osv
Klodrik -
17 år siden
Karma: 0
Har du bare sveisa på et ekstra rør på eskosen eller? blir bra dette
Thalberg -
17 år siden
Karma: 0
strøkent ;P
på det øverste bildet ser jo bøyen på eksosen bra ut syns nå jeg.
hvor mye tror du frakta for felgen kommer på til østfold planting?
Thalberg -
17 år siden
Karma: 0
og en annen ting, hvordan har du festa bakrute senkeren..?
NeonLars -
17 år siden
Karma: 0
bakrute senkeren festes jo vanligvis med sikaflex..
NeonChris -
17 år siden
Karma: 0
spørsmål, blir det ikke veldig styggt på innsiden da?
Thalberg -
17 år siden
Karma: 0
tja... er jo et lite drenerings hull midt på da.
kommer vel ikke så mye dritt inn der.
edit: og nei, du ser det ikke innefra vinduet.
6TeleFoN -
17 år siden
Karma: 0
sierraen din vi ser bak vectraen?
felgene passet godt på bilen
planting -
17 år siden
Karma: 0
eksosen er ikk så gal som på bildet... her er den hengt opp med ståltråd så den ikke skal ligge å subbe... hehe...
og forresten lars... jeg vasket den i går
sto ute i regnvær og vasket den.. hehe, kunne ikke holde meg...
her er et bedre? bilde av eksosen, bygd i 2,5"
takk aasland, ja du må også få bilen kjørbar til treffet
neonchris: jeg har lagt en stripe med dobbelsidig tape på ruta og så har jeg sika på den igjen som holder senkeren... da sees det fint ut fra innsiden.
takk 6 telefon, felgene passet fint
er min sierra ja..
og mi mor sin tahoe...
6TeleFoN -
17 år siden
Karma: 0
På tide med oppdateringer planting
Crazywheel -
17 år siden
Karma: 0
Håper det gikk bra på eu-godkjenninga idag Jon! Gleder meg til å se denne på veien, og gleder meg til å dragge mot deg
hehe
NeonLars -
17 år siden
Karma: 0
jeg kan filme mens dere dragger
hehe...blir bra det her
blir en rå sommer mye bil og babes
planting -
17 år siden
Karma: 0
nå ble bilen eugodkjent
først var jeg inne i går.
men måtte ta av senkesettet bak... den subba noe jævli... så må nesten si meg enig der..
og fjøra satt helt løst når han løftet opp bilen på bukkene.. så jeg måtte sette på kortere dempere sa han...
men fikk den igjennom idag, men med orginal fjører bak..
ellers var det ikke noe på den annet enn et grøftelys og tåkelys bak
Crazywheel -
17 år siden
Karma: 0
Det er bra Jon! Nå er det bare innspurten igjen
blir gull det her!!
planting -
17 år siden
Karma: 0
ja
nå er neste steg å få på turboen, og få vist den hos opel og bt...
planting -
17 år siden
Karma: 0
på let motoren (eller alle xe/ne motorene fra 93 og oppover)så går det ikke noen ledning fra coilen til turtelleren, den går fra hjernen til turtelleren,
så jeg tok en ledningsbit med en pinn på fra et 8v ledningsnett jeg hadde liggendes og putta den inn i stikken som skal på coilen,
(grønn ledning) og dro den gjennom gummi tetningen på stikken. som originalt 16v,
og den ledningen skal på denne stikken som sitter i bilens ledningsnett (rett ved batteriet):
og da ble det liv i turtelleren
6TeleFoN -
17 år siden
Karma: 0
Nice..alt du får til,hehe
planting -
17 år siden
Karma: 0
nå e turboen i
har nå vert ute på en test tur og alt ser ut til å fungere bra, bilen går godt i forhold til xe motoren
fikk den greit opp i 0,5 selvom det tok litt tid......? er det normalt,
vet ikke hvilken trykk det skal være på orginal let?
djnick -
17 år siden
Karma: 0
tror trykket skal være 0,9bar om jeg så denne bilen i lyngdal på søndag? eller når det var
planting -
17 år siden
Karma: 0
ja, det var nok meg, jeg lå rett bak deg gjennom sentrum...
hvor mye vakum skal det være når motoren går på tomgang? måleren min viser -0,2bar
planting -
17 år siden
Karma: 0
har nå sendt en mail til BT,
------------------------------------------------
Jeg har et par spørsmål ang ombygging av kjøretøy,
Jeg har nå undersøkt om hvordan det er å bygge om min 90`opel vectra fra framhjulstrekk til bakhjulstrekk ved å snu motoren og bruke bakhjulstrekk girkasse,
det som må til er en liten ombygging av torpedoveggen og girkassetunell.
Dette er en ombygging som har blitt gjort flere ganger og blitt godkjent både i england og i sverrige, dette blir godkjent på SVA grunnlag (singel vehicle approval)
men er helt umulig å få godkjent i norge.
Som svar fra dere ville jeg ha fått krav om å bevise styrke på karosseriet og at opphenget til bakstillingen tåler effekten. samt dokumentasjon på motorfester++
det finnes selvfølgelig ikke styrke tester på denne ombyggingen, men likevel blir denne ombyggingen godkjent om den er riktig utført i andre land.
hva er det som gjør at dere trenger papirer på alt? har dere ikke kunnskap til å bedømme selv? er engelskmenn og svenskene så mye flinkere enn oss nordmenn?
jeg skulle ønske dere åpner litt opp på reglene for oss som elsker å bygge om biler. vi som gjør det av hobby og ikke av økonomisk interresse.
og å kunne få en avdeling som har kompetanse for bedømming av hva som er sikkert nok eller hva som må endres for at det skal bli sikkert nok for offentlig vei ved enkelt ombygginger.
jeg har studert en citroen 2cv og tenkte hvordan kunne denne bli godkjent? men ikke min vectra med "bakhjulstrekk"
det er helt tydelig at det har ikke noe med styrke å gjøre, har bare med dokumentasjonen. kan vi få en endring på dette?
Ser dere har noe på gang når det gjelder ombygging av ramme på motorsykler, håper dere får noe på gang for oss med bilinterresse.
Mvh
jon planting
------------------------------------------------------
tviler på at jeg får svar men......
Aleksander -
17 år siden
Karma: 0
genialt!
Klodrik -
17 år siden
Karma: 0
det var rett og slett smart
hvis alle her på calibra.no hadde sendt lignende mailer til BT, så hadde det kanskje skjedd noe
6TeleFoN -
17 år siden
Karma: 0
ja,dei hadde blitt lei av maset og sperret calibra,no
pr0xZen -
17 år siden
Karma: 0
Det ville ikke være mulig å gå overkill på forsterkning av karrosseri og oppheng - og få et skriv fra et karrosseriverksted, eventuelt merkeverksted, som gir en god pekepinn i retning av styrke og tålighet, med sammenligningsgrunnlag fra annen GM RWD kjøretøy med tilsvarende eller høyere effektuttak originalt... ? En kartlegging og beregning av bærestyrke og tålighet fra en entusiast ved NTNU vil jo kansje også være et greit kort på hånda. Det må da kunne tale i en god retning..
Enhver dokumentasjon hjelper på - man burde vel kunne tro at en persom med litt skjønn skulle kunne se at rikelig tilfredstillende dokumentasjon fra kvalifiserte instanser, burde kunne kompensere for at dokumentasjonen ikke nødvendigvis kommer fra GM selv.
En annen sak da: Hvordan er det med kjøling til dynamoen? 100/120A dynamo på V6 har tilførsel av kaldluft fra frontgrillen via luftkanal - og den ryker fort om den ikke får nok kjøling...
planting -
17 år siden
Karma: 0
dynamoen har vifte i seg, og vil tro det er såpass mye luft gjennomstrømning i motorrommet, at jeg kan ikke tro at det skulle være noe problem selvom den sitter på baksiden av motoren.
det ville self ha vært en fordel å ha den på framsida, evnt byttet plass med servopumpa,
men så kan en også tenke på at du lader ikke 120 ah hele tida, en bil bruker max 40 amp om en slår på allt, (untatt evnt annlegg)og det er en 3 del av full kapasitet,
men jeg merker nok om den ryker
svogern min går nå på mekatronikk i grimstad og han jobber nå med styrkeberegning. og iflg han så måtte han vite alle knekk, bøyer, antall sveisepunkter, str på punktene, og hvor de sitter, samt stålkvalitet, så kunne han tegne opp bilen i et 3d program og maskinen vil da regne ut styrkeberegning som nok ville ha vert god nok dokumentasjon....
men for en jobb,........
ville nok ha tatt et par år med tegning,,,
pr0xZen -
17 år siden
Karma: 0
Hva med å prøve spore opp GM-dokumentasjon på det originale karrosseriet - og kun konsentrere seg om det utsatte området?
Er inneforstått med at Mandal ligger ganske langt sør - men mener du at vinteren er såpass mild der at at man bruker max 40A, ikke iberegnet anlegg? Motorens eget strømforbruk, småbelysning i paneler etc, varmetråder i bakruta, varmeseter, oppimot 20-25A i lys (er både nær og fjern tennt sammtidig på vectra?) kupefifte, normal lading av batteriet etc....
Har du AC skjer det virkelig saker.. Men - altså dynamoen lader betraktelig mer enn en 50A dynamo gjør, ved samme turtall. Det betyr tilsvarende mer varmeutvikling, da det er ikke noe annen teknologi som genererer strømmen... Og lufta i motorrommet er ikke akkurat særlig egna til å kjøle veldig varme komponenter.
planting -
17 år siden
Karma: 0
ja, må i såfall begrense seg til de utsatte omnrådene,
det har vert en stor diskusjon om temperaturen i motorrommet, og jeg har troa på at det ikke ligger så mange grader over utelufta når en kjører, . jeg har sett tall på 5 graders forskjell, men kan ikke huske hvor.
så den som har lyst kan måle den engang
men hvorfor skulle en 120ah dynamo generere mere varme ved en belastning på 50ah enn en 50ah dynamo på samme belastning?
den vil jo gå lettere.....
pr0xZen -
17 år siden
Karma: 0
Antyder ikke at en 120amp dynamo vil generere mer varme ved 50amp uttak, enn en 50a genererer ved samme uttak, altså full belastning. Det jeg mener er at en 120amp dynamo genererer betraktelig mer strøm f.eks. på tomgang, enn en 50amp dynamo vil gjøre. Ergo, den vil til en hver tid produsere mer varme ved gitt turtall, enn en mindre dynamo vil.
Nå er ikke jeg noe ekspert på aerodynamikk o.l., men er ikke sikker på hvor mye friskluft som kommer inn igjennom scoopsa dine slik som dem er plassert. Og mesteparten av den luften som kommer igjennom scoopet på pass.siden, vil jeg da tro blir dratt i retning sprtsfilteret ditt, som er det eneste jeg ser som suger inn luft fra motorrommet.
Om du skulle være i tvil, er det jo alltids mulig å legge opp en slik luftekanal fra V6 (vectra benytter samme tror jeg). Med litt lakk er den i tillegg en kul kosmetisk detalj.
planting -
17 år siden
Karma: 0
ikke vet jeg,
jeg tviler på at jeg får noe varme problem med tanke på mitt strøm forbruk nå (som ligger under halve kapasiteten av dynamoen)
og scoopsene mine hjelper minimalt, de er mest bare til pynt.
en trenger ikke å være noen geni for å skjønne.
pr0xZen -
17 år siden
Karma: 0
Nei, så lenge forbruket er lavt så går det nok fint... men f.eks. i Calibra V6 med AC er det 100/120A dynamo for en grunn, og den grunnen er ikke anlegg... det er heller ikke så mye ekstraordinært utstyr der.
Om scoopsene er gjennomførende, og ikke ligger så langt unna sportsfilteret, så får det sikkert litt å si... Det suger jo inn luft i ganske store mengder, istedet for passiv kjøling.
planting -
17 år siden
Karma: 0
ja, sant det,
her er noen bedre bilder fra motorrommet mitt, nesten ferdig..
må enda rydde opp i en del slanger og ledninger, samt montere "turbo" dekselet over innsuget.. hvis jeg skal ha det på...
da med original trykkrør og ic,
vil tro jeg får noen blåe silicon bend rett etter påske, så jeg får montert icèn som skal i fronten.
her ser en litt bedre hvordan bilen ble med de nye felgene,
jeg syns de kledde bilen fint..
6TeleFoN -
17 år siden
Karma: 0
Jævla nice!!
men du må ha på turbo dekselet
planting -
17 år siden
Karma: 0
sånn?
fikk montert turbo dekselet og stabstaget
det ble mye finere...
6TeleFoN -
17 år siden
Karma: 0
der ja
reneste motoren eg har sett,ser jo ny ut
NeonLars -
17 år siden
Karma: 0
fy faen det ble noe annet enn da vi så det tidligere i dag Jon
Skikkelig porno motor rom
Ps:Takk for hjelpen i dag med girfestet...Det funker veldig bra nå
Og dekka henger skikkelig bra i snøen
Hesland Auto er et virkelig bra alternativ til verksted
hehe...
planting -
17 år siden
Karma: 0
er "nesten" ny... hehe,
ja,tror dette ble greit
gjennstår enda en del småtterier før jeg kan ta bilen bort til opel for dokumentere ombyggingen..
men det nærmer seg
,
det er ikke noe å takke for lars,
bare hyggelig
Crazywheel -
17 år siden
Karma: 0
Ser knallbra ut jon og ble porno lyd i den og nå!
grattis. Snart i mål nå
codegen -
17 år siden
Karma: 0
Det ble pent, planting :=)
planting -
17 år siden
Karma: 0
ja, takk folkens
nå er det ikke så mye som gjennstår på ønskelista
må sveise trykkgate,
trenger ny hovedbremsesylinder fra turbo,
grillen skal jeg gjøre noe med, kanskje det blir noe annet enn netting...
og panseret og bakskjermene må lakkes omigjen
og da kommer kadett luftinntakene på plass,
vectra b håndtak skal inn, har fått de framme,
trenger korte dempere bak,
ønsker xe kammer,
har tenkt litt på å trekke om intr, men er litt usikker der... er fint originalt også...
så dette er hva som står på ønskelista..
og sikkert mere jeg har glemt i farta...
Acheron -
17 år siden
Karma: 0
En kompis av meg var faktisk nedi tyskland for en stund siden å kjøpte seg orginale vectra a skinn stoler, det var fint
har ikke sett så mange som har hatt det i grunn. Kunne jo kanskje vært en mulighet for deg å?
planting -
17 år siden
Karma: 0
ja, hadde en kommet over et strøkent skinn intr sett, gjerne med dørsider så hadde det vært fint ja
såvidt jeg vet så kom de bare i v6 utgavene, og da passer ikke baksetet uten videre, siden vectra v6 har stiv aksel og en annen oppbygning under baksetet... hvor mye det er snakk om er jeg ikke sikker på... noen som vet?
Acheron -
17 år siden
Karma: 0
Bilen han har er v6 ja
han betalte 5000 tror jeg, husker ikke helt
Novablack. -
17 år siden
Karma: 0
ja, det var nok meg, jeg lå rett bak deg gjennom sentrum...
hvor mye vakum skal det være når motoren går på tomgang? måleren min viser -0,2bar
min viste mellom 0.9 0g 1 bar i vakum på tomgang.
samme gjorde leuxmaul sin.
så da vil jeg tro det er noe kødd med måleren eller noe som ikke er tett
planting -
17 år siden
Karma: 0
ja, skulle få låne ruben sitt, så får se hva den viser...
planting -
17 år siden
Karma: 0
fikk nå lagd braketter til å feste intercoolern,
ikke at jeg skal skryte av å bøye en aluminiumsbit, men av lilla fargen..
lillafargen er eloksert på..,
jeg syns dette med å eloksere var så spennendes at jeg måtte bare prøve det..
jeg bygde en elokserings boks,..
og etter et par tre feil så begynner elokseringen å fungere greit
og totale utgiften på dette byggverket inkl 1 farge og syre kom på 145kr..
men jeg kan eloksere alle regnbuens farger på alt av aluminium som ikke er støpt...
opelftw -
17 år siden
Karma: 0
fy faen så jævla stilig
det er konge at det er faktisk folk som gidder å gjøre noe sånt som det her ! flott byggverk!
keep up the good work!
Dimmu87 -
17 år siden
Karma: 0
stilig!
forklar litt meir om elokseringa
Crazywheel -
17 år siden
Karma: 0
Fy faen hva du får til Jon
Himla kult! Det her må jeg se nermere på en dag. Himla kult å kunne eloksere selv da!
planting -
17 år siden
Karma: 0
ja, jeg syns dette var kult.. har eloksert i mange farger nå på alt mulig aluminiums rot jeg hadde liggende,
ang eloksering (litt kort forklart) så går det ut på å legge et "tykkere" oksid belegg på aluminiumen,
oksid tykkelsen er 25my,(0,025mm)
det gjøres ved å legge aluminiumen i svovelsyre, og sette +strøm på den,
så legger du samtidig i en blyplate som du kobler minus på oppi syra,..
så begynner syra å "koke", og stinke død og begravelse..(knallgass, så gjør dette ute) sånn må det ligge rundt en time, alt etter hvor mye strøm en kjører på,
jeg brukte en vanlig "uinteligent" batterilader som strøm kilde.
så når den er ferdig eloksert så er det mange microskopiske porer, og de kan en fylle en med fargestoff, ved å legge hele biten i gryte med oppvarmet farge,
så til slutt tetter en porene ved å legge biten i kokende vann.
her er mange viktige detaljer jeg ikke har tatt med, men dette er prosessen i grove trekk.
dette er gøy
planting -
17 år siden
Karma: 0
var så fint vær at jeg måtte ut og polere litt...
skal få montert intercoolern snart.. men venter på noe rørbøyer..
6TeleFoN -
17 år siden
Karma: 0
Ren og pen
planting -
17 år siden
Karma: 0
er jo sånn vi liker det 6telefon
hehe
fikk montert intercoolern:
jeg fikk montert fangeren utenpå, men må nok slipe litt til, måtte være 2 personer for å dytte inn fangeren så jeg fikk inn den ene bolten...
ja, hjulene står feil
la også merke til at den lekker litt kjølevann, var heldigvis bare en slangeklemme på baksiden av motoren.. men er jo et helv*** å komme til
ellers fungerer bilen nokså greit nå
var en brett på vakumslangen til turbotrykksmåleren, derfor ingen reaksjon der, nå har den -0.8 i vakum på tomgang og 0.9 på makstrykk som jeg har vært oppe i på 3 giret ved 4500omdr.
har også fjernet den eksterne dumpen pga lekasje og kjører nå på originalen...
og så gleder jeg meg til 4 hjuls kontrollen 14 april.. hjulene er stilt inn med et halvt skjevt øye... ikke noe greit å kjøre med akkurat nå
planting -
16 år og 6 måneder siden
Karma: 0
ble noen forandringer her...
etter å ha kjørt bilen litt så ble det ikke såå gøy med så mange hk på framhjulene,
så har nå kjøpt en original turbobil,
som er meget sliten i lakken og med ødelagte framskjermer.,( valsa og rustet etterpå
men ser meget strøken ut under og nokså grei teknisk ellers, litt dill er det med den..
så det jeg tenker på å gjøre er å flytte over alt av dører, panser, fangere, styling, felger og div på den nye bilen,
samt lakkere taket og bakskjermene og inni døråpninga og i motorrommet,
det er nokså fort gjort og håper på at den blir ferdig til omc valdres.. om 2 uker.
folk flest vil ikke se forskjell annet enn at bilen har 4x4 og fått et nytt nr
egentlig mest for å fullføre drømmen om en blå vectra 4x4 turbo.
opelftw -
16 år og 6 måneder siden
Karma: 0
jammen det blir bra!! skjønner deg godt
ikke sååå tøft å ha masse hester på hjula forann! slik som meg
(ikke at jeg har noe spess med hester da) for forhjulstrekk
Ble/blir flott bil! stå på!
Thalberg -
16 år og 6 måneder siden
Karma: 0
håper du rekker det.
lykke til.
planting -
16 år og 5 måneder siden
Karma: 0
planting -
16 år og 2 måneder siden
Karma: 0
oppdatering...
ehmmm... sånn har den da stått siden mai.....
på tide å gjøre noe?
Dimmu87 -
16 år og 2 måneder siden
Karma: 0
ja..
merka du forskjell med stabstag mellom dempartårna, sånn at det er en fornuftig ting å lage på kveldstid?
planting -
16 år og 2 måneder siden
Karma: 0
merket ikke en dritt, men er fortsatt fornuftig.....
Dimmu87 -
16 år og 2 måneder siden
Karma: 0
hmm, blei straks litt mindre fristande
hadde det hjelpt viss det hadde vore litt spenn i det? lage det i to dela med en justeringsskrue
syns vectraen skulle ha vore litt strammare i fisken
planting -
16 år og 2 måneder siden
Karma: 0
tror det er mere gunstig med skikkelige fjører og dempere og polyforinger før en monterer stabstag,
jeg kjørte med jamex fjører og resten originalt, og da merker man ikke mye...
Dimmu87 -
16 år og 2 måneder siden
Karma: 0
eg ha eibach senkefjøre og sachs sportsdempera, nanfuckinkang dekka å felgane blir snart bytt ut
poly foringa hadde sikkert vore snadder, men ikkje den stivaste typen
ka blir skjebnen til bilen?
planting -
16 år og 2 måneder siden
Karma: 0
enten blir bilen satt sammen igjen fort og galt med 8v,
eller så blir alle delene flytta over på turboen så den blir blå,
er litt usikker...
RamstadTech -
16 år og 2 måneder siden
Karma: 0
Hva med å selge denne og få gryn å bruke på den "nye"?
Så får du i tellegg gledet en heldig kjøper
planting -
16 år og 2 måneder siden
Karma: 0
har tenkt tanken ramstad,.. men får ikke mye for den som den står nå..... må påkostes en del før den er lovlig...
Dimmu87 -
16 år og 2 måneder siden
Karma: 0
ha du selgt XE'en so sto i då?
planting -
16 år og 2 måneder siden
Karma: 0
ja, solgt xe`n og understellet forran og bak, har nå montert noe drit jeg hadde liggende, hehe
Ole -
16 år og 2 måneder siden
Karma: 0
jeg har en xe jeg
Logg inn eller registrer deg for å delta i diskusjonen!