Ressurser ▼
Forum :: Motorteknisk :: Samletråd for M..
Perry - 04.05.2005 07:33:22
Karma: 4
Sticky diskusjon Samletråd for Motortekniske artikler, tips og triks og annet. upd..

Alt du lurer på om Chiptuning finner du her (nesten alt iallefall) :
http://www.calibra.no/forum/default.aspx?thread=24103

Hvordan fungerer en dumpventil?hvorfor? osv.:
http://www.calibra.no/forum/default.aspx?thread=24102

Enkle regler for din Let
http://calibra.no/forum/default.aspx?thread=26735
Takk Jeggo

Hvordan lese av og tyde feilkoder
http://www.calibra.no/tech/fault_codes.pdf

Hva betyr innstillingene og visningene på kjørecomputeren din?
Verbrauch MOM - Momentant bensin forbruk
Verbrauch Ø - Gjennomsnitts forbruk
GeschwindigK Ø - Gjennomsnitts fart
Reichweite - Rekkevidde på bensintank (hvor langt du kan kjøre på det som er igjen)
Stoppuhr - Stoppeklokke
Aussentemp. - Utetempratur

ALT om LET og 4x4!
http://www.max-boost.co.uk/max-boost/Gotchas_LET.htm
(Takk til CW)

Hva er EGENTLIG problemet GM toppen?
http://www.orsas.com/CarStuff/cav/
(Takk til CW)

For de som skal montere Phase kit på LET som mangler innstuksjonerhttp://www.members.lycos.co.uk/maxboost/docs/phasekit.pdf
(Takk til Sigge!)

Oppdateringer kommer. Har DU noe å tilføye her? Ta kontakt via PM!
Perry

Svar:

Perry - 19 år og 2 måneder siden
Karma: 1
Tilleggs info ang. feilkoder på NORSK:
Det vil komme bilder av prosessen asap.
Tusen takk til Lexmaul16v.
Sjekking av feilkoder.

Det første du må gjøre er å lage deg et kortslutningsapparat, eller enkelt og greit, binders. Åpne panseret og finn den blå pluggen som er oppe ved vinduet på førersiden, napp opp pluggen. Når du står der og ser inn i pluggen med "låseklips" siden mot deg, kan du plassere
ledningen/bindersen på inputen som er øverst til venstre, og den som er nummer to fra venstre. Nr 1 og nr 2 på tegningen nedenfor. La kretsen være kortsluttet.

1 2 3 4 5
6 7 8 9 X
"klips"

Sett så på tenninga på bilen, ecu lampa (den gule med en motor med et lyn i) begynner å blinke.. 1 gang, så 2 ganger, pause.. Dette skjer tre ganger. Denne koden sier deg at ecuen er på vei til å blinke ut de evt feilkodene. Hvis motoren ikke er i gang kommer kode nummer 31 etterhvert også. Alle kodene kommer tre ganger før den neste blir blinket ut. Eksempel: Stjerne er blink og strek betyr kort pause, pause betyr lang pause


*-** pause *-** pause *-** (12) Start av diagnose/feilkode blinking

***-* pause ***-* pause ***-* (31) Ikke noe signal fra veivaksel sensor

****-********* pause ****-********* pause ****-********* (49) Høy spenning fra batteri

Etter at alle feilkodene har blinket ut så begynner den på kode 12 igjen, og hvis du er så heldig og ikke har noe feil med bilen/motoren din, så blinker den bare ut kode 12 og 31 (hvis motoren ikke er i gang) om igjen og om igjen. Alle feil med bilen blir logget, så hvis
du er ute og kjører, og ecu lampa lyser litt så slukker igjen. Så kan du fortsatt lese ut feilkoden etterpå. For å nullstille feilkodeloggen kan du ta av plusspolen på batteriet i et minutts tid.. For å finne betydningen av feilkodene du får, kan du gå ned på side 9 i dette dokumentet
http://www.calibra.no/tech/fault_codes.pdf
Lexmaul16v - 19 år og 2 måneder siden
Karma: 0

Perry - 19 år siden
Karma: 0
Enkelt for dere som har problemer med å finne ut om dynamon er gåen eller ikke.

Skru av minus polen på batteriet mens bilen går, stopper bilen så er dynamoen gåen.. går den fortsatt, etter du har løfta polen vekk fra batteriet, så er det noe annet som er galt.

Takk til KK!
John Richard - 19 år siden
Karma: 0
Hva er alle utgangene på LET turboen til?
En meget bra oversikt, med illustrasjoner.
http://www.calibra.no/forum/default.aspx?thread=26444

Bytte av ventiltetninger 16v
http://www.calibra.no/forum/default.aspx?thread=31041
TMB - 18 år og 1 måned siden
Karma: 3
hva alle koblingene på ledningsnettet til C20let er for noe:



Perry - 18 år og 1 måned siden
Karma: 0
Flott!!!! keep'em coming!
Sigge - 18 år siden
Karma: 0
hvordan får jeg lest av feilkodene?
Lexmaul16v - 18 år siden
Karma: 0
Er bilder og forklaring helt øverst her
Sigge - 18 år siden
Karma: 0
ser det jeg oså.....men hvordan lese dem av....må jo ha et sjema....har notert meg blinker og pauser...men hvordan lese dem av oppimot sjemaet...hvordan vet jeg at eks 12 er *-** pause *-** pause *-**

sov - 18 år siden
Karma: 0
Du skjønner dette fort når du leser ut blinkekoder.
Sier seg liksom selv.
Sigge - 18 år siden
Karma: 0
Skjønt* dumme meg ..men var dritvannskelig å få med seg alt
Sigge - 18 år siden
Karma: 0
For de som skal montere Phase kit på LET som mangler innstuksjoner http://www.members.lycos.co.uk/maxboost/docs/phasekit.pdf
Dingy - 18 år siden
Karma: 0
er det noen how-to guider på luftingen av 4x4 kassa?
Har forstått det som at man skal åpne lufte skrua ca. 3 omdreininger, for så å la motoren stå på tomgang i ca. 15 min, så skru til igjen og det skal være det...?
planting - 17 år og 6 måneder siden
Karma: 0
generelt om motorstyring,
hva alle sensorer og følere er til..
skrevet av "turbomega"
http://www.its-learning.com/data/hib/15606/Motorstyringer.pdf
ProtoZo - 17 år og 1 måned siden
Karma: 0
Blir ikke feilmeldingen slettet fra loggen når man har startet bilen (ev slått på tenningen) etter XX ant ganger ??

eller er det kun på nyere opeler ?
didrik - 17 år og 1 måned siden
Karma: 0
bilen min nekter og blinke ut feil koder, blinker ikke i det hele tatt. noen som veit hva som er feil?'
vegardaka - 16 år og 3 måneder siden
Karma: 0
navn på veivaksel sensor og alt det det på ledningsnettet på norsk?
er ingen racer i engelsk

som det TMB har bilde av
vegardaka - 16 år og 3 måneder siden
Karma: 0
eh hvor finner jeg bensinfilteret?
på C20LET?+
Lexmaul16v - 16 år og 3 måneder siden
Karma: 0
Ved bensintanken.
lundeboy - 16 år siden
Karma: 0
1bar = 14.509... psi.

p.s.i x 0,069 = bar

Bar ,del på 0,069 = p.s.i ¨

novlin - 12 år siden
Karma: 0
The codes...

12 Diagnosis Initiation / seperator
13 Oxygen sensor - open circuit
14 Coolant temperature sensor - voltage low
15 Coolant temperature sensor - voltage high
16 Knock signal circuit - no voltage change
17 Knock signal circuit 2 - no voltage change (V6)
18 Knock control module (ECU)
19 Incorrect RPM signal (Crankshaft sensor - incorrect signal)
21 Throttle position sensor - voltage high
22 Throttle position sensor - voltage low
23 Knock sensor - out of range
24 Speed Sensor (MPH)
25 Injector 1 - voltage high
26 Injector 2 - voltage high
27 Injector 3 - voltage high
28 Injector 4 - voltage high
29 Injector valve 5 - voltage high (Fuel pump relay voltage low)
31 No engine RPM signal Engine not running (Crankshaft Sensor - No Signal)
32 Fuel pump relay - voltage high
33 Map Sensor (Voltage High)
34 Map Sensor (Voltage Low)
35 Stepper Motor (No Idle Speed Control)
38 Oxygen circuit - voltage low (weak)
39 Oxygen circuit - voltage high (rich)
41 1 gear ident switch - voltage low C20LET OR EST
----Line Coil Cylinder 2 & 3 (Voltage High) M2.8 / XEV
42 1 gear ident switch - voltage high C20LET OR EST
Line Coil Cylinder 1 & 4 (Voltage High) M2.8 / XEV
43 Linear EGR System XEV
44 Oxygen circuit - voltage low (weak)
45 Oxygen circuit - voltage high (rich)
47 Linear EGR Position XEV
48 Battery voltage - low
49 Battery voltage - high
51 ECU faulty (memory failure)
52 Check engine light - voltage high
53 Fuel pump relay - voltage low
54 Fuel pump relay - voltage high
55 ECU faulty (Hardware fault)
56 Idle air control - voltage low (or high !?!)
57 Idle air control - voltage high (or low !?!)
61 Fuel tank vent valve - voltage low
62 Fuel tank vent valve - voltage high
63 EST Line Coil Cylinder 2 & 3 (Voltage Low) M2.8/XEV
64 EST Line Coil Cylinder 1 & 4 (Voltage Low) M2.8/XEV
65 Idle CO potentiometer - voltage low
66 Idle CO potentiometer - voltage high
67 Idle position switch - voltage low (idle position switch not opening)
69 Intake air temperature - voltage low
71 Intake air temperature - voltage high
72 Full position switch - voltage high (full load not opening)

73 Air flow sensor - voltage low

74 Air flow sensor - voltage high
75 Torque control - voltage low (Transmission Switch)
76 Torque control - continuous (Transmission Switch)
79 Full load inhibitor - voltage low (Traction Control Signal)
81 Injector valve 1 - voltage low
82 Injector valve 2 - voltage low
83 Injector valve 3 - voltage low
84 Injector valve 4 - voltage low
85 Injector valve 5 - voltage low
86 Injector valve 6 - voltage low V6
87 A/C cut-off relay - voltage low
88 A/C cut-off relay - voltage high
92 Cam shaft sensor failure XEV
93 Hall sensor - voltage low (Quad Driver Module)

94 Hall sensor - voltage high

95 Hot start valve - voltage low
96 Hot start valve - voltage high
97 Ignition/Injection cut off - voltage high (Traction Control Signal)
113 Boost control out of range
114 Boost pressure Idle above upper limit
115 Boost pressure Full below lower limit
116 Boost pressure Full below upper limit
117 Wastegate valve - voltage low
118 Wastegate valve - voltage high

Logg inn eller registrer deg for å delta i diskusjonen!